Monday 19 September 2011

Gambar Botol arak bersepah di taman

KAWASAN perumahan Taman Impian, Jalan Sungai Lembing jadi  ‘port’ remaja minum arak dan menghidu gam.
Gambar di KAWASAN perumahan Taman Impian, Jalan Sungai Lembing jadi ‘port’ remaja minum arak dan menghidu gam.


Beberapa kanak-kanak pernah cedera akibat terpijak serpihan kaca

KUANTAN: Taman kaca! Itulah nama yang selayaknya diberikan kepada taman permainan kanak-kanak di kawasan perumahan Taman Impian, Jalan Sungai Lembing apabila hampir keseluruhan taman itu dipenuhi serpihan kaca.

Lebih menjengkelkan dan memalukan, kaca itu adalah daripada serpihan botol arak yang sengaja dipecahkan remaja nakal yang melepak di situ setiap malam.

Selain menghabiskan masa meneguk air minuman syaitan itu, remaja terbabit turut menghidu gam dan ada kumpulan mat rempit yang sengaja membunyikan enjin motosikal dengan kuat sehingga mengganggu penduduk dan orang ramai yang mengunjungi taman itu.

Tinjauan Edisi Timur mendapati banyak alat permainan dan bangku yang disediakan rosak angkara perbuatan remaja nakal terbabit.

Penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Ibrahim, 46, berkata sikap tidak bertanggungjawab remaja terbabit bukan sekadar mengotorkan kawasan taman permainan itu tetapi turut menimbulkan kesan buruk kepada kanak-kanak yang bermain di situ.

Beliau berkata, setiap malam kumpulan remaja daripada kampung berhampiran menjadikan kawasan itu sebagai medan berlumba motosikal, membuat bising, minum arak dan menghidu gam.
Katanya, kawasan taman itu agak gelap kerana lampu jalan dilindungi pokok menyebabkan semakin mudah melakukan perbuatan tidak bermoral itu tanpa menghiraukan sensitiviti penduduk.

"Mereka bukan sekadar minum arak, malah lebih teruk lagi memecahkan botol minuman dan mencampakkannya di kawasan padang permainan yang kerap dikunjungi kanak-kanak untuk bermain.

"Tempat ini berbahaya kerana jika tersalah jalan, mereka akan terpijak kaca yang sengaja dibaling remaja nakal ini," katanya ketika ditemui Berita Harian.

Penduduk yang mahu dikenali Suri, 34, berkata beberapa kanak-kanak pernah luka di telapak kaki kerana terpijak botol kaca berselerakan di situ.

"Rumah saya berhampiran taman dan setiap malam budak-budak nakal ini datang berkumpul, menyanyi dan membunyikan enjin motosikal dengan kuat tanpa menghiraukan penduduk sekeliling.

"Bagaimanapun, kami tidak berani menegur perbuatan mereka kerana bimbang mereka akan membalas dendam kerana kami ada anak kecil dan bimbang akan dicederakan," katanya.

Suri bagaimanapun kesal kerana pasukan Ikatan Relawan Rakyat (RELA) yang ditubuhkan di kawasan perumahan di situ enggan membuat rondaan atau mengambil tindakan terhadap masalah di taman permainan terbabit.

"Mereka enggan membuat rondaan di sini kerana mendakwa taman permainan itu bukan kawasan kawalan mereka," katanya.

No comments:

Post a Comment