Friday 16 September 2011

Penyamun teruk dibelasah di TERENGGANU

KUALA TERENGGANU – Seorang penyamun bernasib malang apabila dia terpaksa bergelut dengan dua wanita manakala rakannya yang menunggu di luar sebuah kedai runcit yang cuba disamun hanya melihat rakannya meminta tolong sebelum menghilangkan diri.

“Tolong aku... tolonglah aku...,” itu rayuan penyamun yang bersenjatakan pisau namun teruk dibelasah wanita dua beranak.

Mendengar rayuan rakannya itu, rakannya yang menunggu dengan motosikal terus meninggalkan suspek itu.

Kejadian berlaku pukul 3.15 petang di Kampung Kuala Bekah dekat sini kelmarin apabila suspek cuba meragut rantai leher emas dipakai Rohani Sulong, 49, pemilik kedai runcit di situ.

KUALA TERENGGANU: “Walaupun penjenayah itu mengugut mahu membunuh saya, ia tidak melemahkan semangat saya untuk mempertahankan diri daripada menjadi mangsanya apatah lagi mengenangkan anak yang pernah diragut,” kata Rohani Sulong, 48, mangsa rompakan di kedai runcit di Kampung Kuala Bekah, Chabang Tiga, di sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 3 petang itu, Rohani yang cedera di kedua-dua tangan dipercayai terkena pisau selain lebam di kepala dan belakang badan kini dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), manakala anaknya, Nor Fatiha Mohd Bidin, 22, menerima jahitan di jari tangan kiri akibat terkena pisau.


Ketika menceritakan detik cemas itu, ibu enam anak itu berkata, dia didatangi suspek berumur 32 tahun yang kononnya mahu membeli penyedut minuman sebelum dia memaklumkan tidak menjual barang berkenaan.

Katanya, suspek kemudian memaklumkan ingin membeli gula-gula 20 sen. Ketika itu, Rohani memaklumkan dia mula berasa tidak sedap hati dan sangkaannya tepat apabila suspek meragut rantai di leher ketika dia ingin memulangkan baki wang kepada penjenayah itu.


“Ketika itu, sebelah tangannya mengambil duit, manakala sebelah lagi cuba meragut rantai saya. Saya nekad melawannya dengan cuba memegang rantai sebelum berlaku pergelutan.


“Dalam pergelutan itu, penjenayah terbabit meminta rakannya yang berada di luar untuk membantu sebelum penjenayah itu ditahan anak saudara dengan bantuan orang kampung,” katanya yang ditemui di HSNZ di sini, semalam.

Semalam, Harian Metro melaporkan seorang penjenayah yang cuba merompak sebuah kedai runcit di Kampung Kuala Bekah, Chabang Tiga, di sini, bernasib malang apabila menerima rawatan di HSNZ selepas cedera ketika bergelut dalam usaha melarikan diri sebaik perbuatannya disedari, petang kelmarin.

No comments:

Post a Comment