Friday 16 September 2011

Proton, Mitsubishi bangun enjin bersama

PROTON Holdings Bhd (Proton) akan mengembangkan pertalian erat dengan Mitsubishi Motors Corporation (MMC) ke peringkat lebih tinggi apabila mengumumkan sedang mengadakan perbincangan serius untuk menjalin pakatan strategik yang bakal menyaksikan kedua-dua pihak bekerjasama untuk membangunkan enjin sepenuhnya secara bersama menggunakan kemudahan Proton di negara ini.

Pengarah Urusan Proton, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata, pemasangan enjin baru itu akan dilakukan di kilang Proton di Tanjung Malim.


“Kerjasama ini akan memberi manfaat kepada kedua-dua pihak. Bagi pihak Proton, ia akan membuka peluang untuk penjimatan kepada kumpulan.

“Pada masa ini, kami masih mengadakan perbincangan dan apabila keputusan dicapai nanti, ia mungkin turut membabitkan pemasangan kenderaan Mitsubishi sama ada di kilang Proton di Tanjung Malim atau Shah Alam,” katanya pada sidang media selepas Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) Proton di Subang Jaya, semalam.


Hadir sama, Pengerusi Proton, Datuk Seri Mohd Nadzmi Mohd Salleh dan Timbalan Pengurus Besar (Korporat) MMC, Ryujiro Kobashi.


Mengulas lanjut, Syed Zainal Abidin berkata, selain pembangunan enjin dan pemasangan kenderaan Mitsubishi, perbincangan untuk pakatan itu turut membabitkan perkongsian perkakasan dan komponen antara kenderaan ‘Global Small’ Mitsubishi yang akan dilancarkan di Thailand bulan depan serta kereta kecil global Proton yang akan diperkenalkan tidak lama lagi.

“Perjanjian yang bakal dimeterai mungkin turut membabitkan teknologi masa depan MMC antaranya teknologi kenderaan elektrik dan hibrid,” katanya.-Metro

No comments:

Post a Comment