Thursday 22 September 2011

Diselamat selepas sesat 20 jam dalam hutan Bukit Kutu

HULU SELANGOR: Empat sahabat termasuk seorang perempuan sesat selama kira-kira 20 jam akibat gagal mencari jalan keluar selepas masuk hutan di Bukit Kutu, dekat sini untuk berkhemah, tengah hari kelmarin.

Mereka yang berusia 20-an masuk ke kawasan hutan itu kira-kira jam 2 petang untuk berkhemah bersama empat rakan mereka yang masuk lebih awal.


Sumber polis berkata, bagaimanapun dua kumpulan terbabit terpisah ketika dalam perjalanan keluar dari hutan, menyebabkan empat rakan mereka daripada kumpulan yang berbeza menghubungi pihak berkuasa untuk meminta bantuan kecemasan.

“Operasi mencari dan menyelamat dimulakan kira-kira jam 6 petang (kelmarin) namun, sehingga jam 12 tengah malam, tiga lelaki dan seorang wanita itu masih gagal dikesan.


“Operasi disambung semula kira-kira jam 7 pagi tadi (semalam) dan keempat-empat mangsa berjaya dibawa keluar pada jam 12 tengah hari dalam keadaan kepenatan sebelum diberi rawatan.


Ketua Polis Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Affendy yang mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu turut menasihati kumpulan yang mahu mengadakan aktiviti di dalam hutan supaya memaklumkannya terlebih dulu kepada polis sebagai langkah keselamatan.

No comments:

Post a Comment